Duit lebih untuk kawen..yippe

Friday, March 30, 2012

Tutorial membuat bunga tisu 1

 Assalamualaikum dan selamat pagi!
Hari ini Sara nak share macam mana nak buat bunga tisu ini.
Setahu Sara dia ada 2 cara,tapi kali ini Sara tunjuk cara yang pertama dulu ya.
Barang-barang yang diperlukan :
 - Paper Crepe
 - Pen
 - Gam besar (untuk buat bulatan)
 - Gunting
 - Dawai
 - Satu jarum Peniti


 Mula-mula buat bulat-bulat di atas kertas crepe itu.
Satu paper crepe boleh buat 6 bulatan
Tapi Sara gabungkan 2 bulat itu untuk membuat 1 bunga,
Maka satu paper crepe boleh dapat 3 bunga tisu ;)

 Next,Sara potong bulat-bulat itu.
Perlu hati-hati ya,
Sebab paper crepe ini lembut,kalau terkasar sikit boleh koyak.

 Kemudian,Sara gabungkan 2 bulat itu dan tebukan lubang menggunakan jarum peniti
Ini perlu dibuat bagi memudahkan kemasukan dawai nanti.
Kalau terus masuk dawai akan koyak paper crepe ini.


 Dah tebuk guna jarum tadi,so bolehlah masukkan dawai
Caranya macam gambar diatas.

 Selepas itu,bolehlah membuat proses membuat kelopak.
Hanya renyukkan je kertas itu sehelai demi sehelai.
Tapi renyukkan secara cantiklah ya,
Bukan macam nak buang kertas itu ya ;p

 Tadaaaa..Dah siap!Inilah bungan tisu saya

 Inilah hasil malam tadi sambil tengok tv,sambil tangan pun buat kerja.
Selamat Mencuba!



p/s :tema resepsi saya turqouise + baby pink ;)








"Your talent is God's gift to you. What you do with it is your gift back to God."
 WWW.SARAHATA.COM

11 comments:

  1. WOWEEEEEEEE mcm senang.nk cubalah! thanks sara!

    ReplyDelete
  2. salam nk tunpang tanyer sara guna 2 helai tisu je ke tuk 1 bunga?

    ReplyDelete
  3. thanks...nak tnye paper crepe tue selalu nye de jual kt mne?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kt kdai buku POPULAR ada jual :)

      Delete
  4. thanks....nak cuba juga la....

    ReplyDelete
  5. waaaa cara ni paling simple.. thanks sara..

    ReplyDelete

Komen yang elok-elok je tau!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...