Duit lebih untuk kawen..yippe

Wednesday, November 4, 2009

ayah saya menulis....

Comments: 211

Para pelayar laman web sekelian, keluhan mengenai TH bukan hanya wujud di laman ini sahaja. Saya terjumpa satu artikel yang agak menarik di laman web lain dan mari kita melihat keluhan sdr kita ini:

Tabung untuk naik haji
Oleh Mohamad Hata Ghazali

TANYALAH kepada mana-mana orang Melayu yang beragama Islam tempat yang beliau ingin pergi? Dalam banyak tempat itu pasti dikatakannya ingin ke Mekah. Kenapa? Tentu katanya ingin beribadat, bertaubat dan ada juga jawapan yang agak mengejutkan misalnya ingin menemui ajal di sana kerana meninggal di Tanah Suci adalah satu kebanggaan kepada umat Islam.

Kepada yang telah sampai ke sana maka segala kesyahduan mengerjakan ibadat di hadapan Kaabah, kegembiraan melihat Masjid Haram, dapat mencium Hajar Aswad diceritakan kepada anak cucu dan sahabat handai.

Semuanya mendengar dengan penuh tumpuan dan menanamkan azam agar diri dan keluarganya dijemput oleh Allah ke Tanah Suci suatu masa nanti walaupun ibadat yang wajib pada dirinya ketika ini dikerjakannya secara sembrono dan lintang pukang serta mengikut suka hatinya sahaja.

Cita-cita untuk mengerjakan ibadat yang kelima itu pada kebanyakan umat Islam di Malaysia hanya dapat direalisasikan melalui simpanan di Tabung Haji.

Cukup simpanan, ada kuota yang kosong maka barulah nama kita mungkin tersenarai untuk mengerjakan haji pada tahun ini, tahun hadapan atau tahun berikutnya - itu pun kalau masih panjang umur.

Namun ramai yang terkejut bila mendengar bahawa Tabung Haji akan menaikkan lagi kos mengerjakan haji yang kini bernilai lebih daripada RM10,000. Pada 27 Mei 2004 akhbar melaporkan seorang wakil rakyat dari Parlimen Baling dan Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri menyokong Tabung Haji menaikkan kos haji bagi jemaah.

Beliau berhujah, kenaikan tambang di luar kuasa Tabung Haji. Rakyat perlu faham bahawa ibadah haji hanya dituntut bagi mereka yang mampu. Dengan lain perkataan kalau tak mampu tak payahlah berangan-angan ke sana. Tidak dituntut.

Ramai yang menarik nafas lega dan berterima kasih apabila Pengurus Besar Komunikasi Korporat Tabung Haji mengisytiharkan pada 28 Mei bahawa kos haji tidak akan naik tahun ini dan kekal pada RM8,973 bagi Semenanjung, RM9,054 bagi Sarawak dan RM9,096 bagi Sabah.

Penubuhan Tabung Haji untuk membantu rakyat marhaen berpendapatan dan bergaji kecil untuk menunaikan fardu haji sangat membanggakan semua pihak. Namun sejak kebelakangan ini media mendedahkan banyak kes penyelewengan dan `rompakan' berlaku di Tabung Haji. Sesetengahnya jelas dan banyak lagi yang tidak jelas.

Perlukah warga dari golongan bawahan dan berpendapatan ala kadar saja setiap bulan seperti kakitangan sokongan di jabatan kerajaan, pemandu teksi pengawal keselamatan, peniaga pasar malam, penoreh getah dan pelbagai jenis lagi pekerjaan menyimpan wang mereka di Tabung Haji atau rakyat yang bercita-cita ke Mekah mesti mencari `tabung' lain yang lebih mesra pengguna, lebih memberi dividen, bonus, lebih dipercayai, lebih teguh, lebih besar dan lebih Islamik. Tepuk dada tanyalah selera!

- Mohamad Hata Ghazali, Jabatan Kimia, Fakulti Sains, Universiti Malaya.



lanjut di sini

2 comments:

  1. Hurm.. yg "kat atas2" tu bukan pk pon susah kita org2 yg kat bwh ni.. silap2 diorg yg kat atas2 tu pon pegi tunai haji bukan pakai duit sendiri.. ape yg diorg peduli..

    *Not proud to be Malaysian*

    ReplyDelete
  2. erm..itu dorang punye hal la..
    dah kaya pkai duit org laen lg kenape kn?

    ReplyDelete

Komen yang elok-elok je tau!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...